Administrative reaksjoner ved trusler

Legen og personalet kan noen ganger føle seg presset og truet av pasienter. Legesenter kan da ilegge pasientene administrative reaksjoner. Her er reglene som gjelder for legesenteret i slike situasjoner


Om Adminstrative reaksjoner

Legen kan noen ganger oppleve seg presset til å gjøre noe som oppleves å ikke være i tråd med lovverket, regler , forskrifter ol.  Om du som pasient trekker frem statsforvalter, legelisten, pasientombud, gå til avisen eller legge det ut på facebook ol  som mulig sanksjonsmuligheter fra din side for å oppnå dine rettigheter, sidestilles dette med utpressing i straffeloven.  Det er ekstra alvorlig når det gjelder å presse seg til rettigheter fra offentlig tjenestemann.  Det er limidlertid lov å melde legen til statsforvalter og pasientombud, men straffbart å underliggende true med det,  om du ikke får dine påståtte rettigheter oppfylt.  Som pasient kan du da bli idømt fengelsesstraff for forsøk på utpressing av legen.  

Adminstrativ leder på senteret har myndighet til å avslutte en konsultasjon, be pasienten høre nøye etter instruksjoner og føye seg etter rettledningen som blir gitt om en lege føler seg truet eller presset. 

Vi avbryter samtlige slike konsultasjoner hos oss,   hvor konsultasjon  har preg av trusler eller utpressing.  Pasienten kan bli bortvist fra legesenteret som følge av å ikke følge anvisninger, opptrer usømmelig, truende  eller på en måte som kan rammes av straffeloven.  Administrativ leder kan derfor anvise en pasient til å avslutte konsultasjonen eller be vedkommende avslutte sine kommentarer.    Administrativ leder kan som konsekvens også be kommunen tvangsflytte pasienten ut av fastlegelisten til annet legesenter og ny fastlege.

Det beskrevne forhold viser hvor viktig det er når du skal klage på en legevurdering eller lege generelt,  at dette ikke gjøres i en konsultasjon, men alltid skriftlig til administrativ leder og i en form som er saklig uten bruk av trusler eller utpressing.   

Sett utfra alvorlighetsgraden vil vi kunne anmelde en pasient til politiet for vold, trusler,  utpressing eller forsøk på utpressing.  Eller pasienten kan få en adminstrativ reaksjon fra legesenteret i form av  melding til kommunen om tvunget fastlegebytte, tvungen medlytter på alle konsultasjoner, melding til barnevern, begrensing i tjenester som bortfall av digitale tjenester  mv.  Alle slike møter og konsultasjoner blir ekstra grundig journalført som dokumentasjon for evt en anmeldelse til politiet eller som administrativ reaksjon.

Når vi vurderer at våre verdier, helse og yrkesutøvelse er truet, vil administrative reaksjoner kunne bli tatt i bruk. Administrative reaksjoner er til for å beskytte legesenter, lokaler, personell og leger fra gjentatt skadeutøvelse, trakassering, vold, trusler og utpressing. 

Før du klager eller tenker på å klage,  anbefaler vi deg å vurdere å bytte fastlegesenter.   Er du ikke fornøyd med oppfølging eller legen, vil det mest naturlige være å bytte fastlege,  slik fastlegeordningen har lagt opp til.  se denne siden om bytte