arbeidsreglement ved sørlandsparken legesenter

Velkommen til innsiden av hvordan vi jobber her på Sørlandsparken Legesenter! Vi vet at et godt arbeidsmiljø bygger på klar kommunikasjon og felles forståelse. Derfor har vi et arbeidsreglement som holder oss på samme side - fra håndtering av daglige oppgaver til hvordan vi tar vare på hverandre og våre pasienter. Dette reglementet hjelper oss med å sikre et stabilt og forutsigbart miljø, slik at alle fra praksisleiere til administrasjonen vet hva som forventes. Vi streber etter å drive på en måte som ikke bare ivaretar alles interesser, men også fremmer samarbeid og forhindrer konflikter. Kort sagt, det handler om å gjøre jobben vår så bra som mulig, samtidig som vi tar vare på hverandre og pasientene våre.


ARBEIDSREGLEMENT 

Om reglementet  

Hensikten med arbeidsreglementer er å skape trygghet for hver praksisleier og driften. Målet er at dette skal motvirke ubalanse, ustabilitet og sikre stabile rammer for drift for hver enkelt lege.  Arbeidsreglement finnes ved alle arbeidsplasser som naturlig del av et regelverk som regulerer forholdet mellom arbeidstakere og driften.  Slik trengs det også et arbeidsreglement for å regulere denne praksisens personlige og kollegiale relasjoner.  Arbeidsreglementet skal sikre fremtidsrettet og robust drift hvor hver praksisleier kan oppleve at reglementet ivaretar egne interesser, og på en slik måte at det forebygger interessekonflikter og skaper forutsigbarhet for driften på senteret.  Det er et mål med reglementet at legene driver praksis på en så lik måte som mulig og regulerer sin egen drift og faglige skjønn i samsvar med øvrige leger.  Det siste er kjent for å skape stabilitet i gruppepraksiser og er underliggende for reglementet.  Reglementet vil også regulere de behov hver enkelte lege har og de behovene bedriften har for stabile leietakere.  Legesenterets motto er at vi skal løse pasientens viktigste problemer på en måte som er funksjonell for legen og legesenteret.  Ved å ha det i tankene tar vi hensyn til hverandre og løser problemer utfra de ressursene vi disponerer. Reglementet vil på denne måten også være en garanti for stabil forutsigbar drift ved kjøp og salg av hjemler for både påtroppende og avtroppende lege.   

§ 1 Om skille mellom praksisleie og hjemmel.  

LEGEN ansettes av kommunen med rett til egen hjemmel og får rettigheter og plikter i henhold til egen avtale med Kristiansand kommune evt inkludert pensjonsrettigheter.  

Praksisleien ved legesenteret er tidsbegrenset og oppsigelse følger det til enhver gjeldende kontrakt mellom Legen og legesenteret.  Legesenteret kan ikke bli bundet av formuleringer i kontrakten mellom kommunen og hjemmelsinnehaver, men kan legge til rette for dette på en slik måte at hjemmelsinnehaver kan oppfylle sine plikter i henhold til kommunal avtale.   Hjemmelesinnehaver har rett til å ta med seg hjemmel ved opphør av praksis ved legesenteret.   Hjemmelen er ikke knyttet til praksis og praksisleie. Praksisleiekontrakten er personlig.   Flyttes hjemmel må praksisleieperioden fullføres ut avtaleperioden (2år - med automatisk fornyelse).  Evt ny hjemmelsinnehaver har ikke rett til å tre inn i opprinnelige praksisleiekontrakt.   

Det gis normalt ikke sluttattest fra legesenteret ved fastlegeavtalens opphør, men LEGEN   kan be om dette og bør da gjøre administrerende leder oppmerksom på forholdet i god tid før praksisleiens opphør. 

§ 2Frister ved konflikt og manglende samarbeid  

Det forutsettes et godt samarbeid mellom legesenterets administrasjon og LEGEN.  Konflikter eller uenigheter mellom LEGEN   og administrerende leder skal straks og uten opphold diskuteres mellom partene i henhold til dette reglementet.  Legen skal gjøres oppmerksom på hvilket punkt i reglementet som gjøres gjeldende for grunnlag for manglende samarbeid.  

Konflikter eller uenigheter mellom personal, kolleger og LEGEN   meldes uten opphold til administrerende leder.

§ 3 Legekontroll  

Sørlandsparken legesenter har tilknyttet bedriftshelsetjeneste.  

For å fungere som FASTLEGE kreves det god helse eller tilrettelegging til de helseutfordringer som foreligger eller kan oppstå.  

LEGEN   kan bli innkalt til undersøking hos en angitt lege. Gjelder det en undersøking som er nødvendig av hensyn til stillingen og gjennomføring i praksisleie perioden, kan LEGEN   velge om han/hun vil la seg undersøke hos denne legen eller på egen bekostning la seg foreta liknende og like fullverdig undersøking hos annen lege. Kristiansand kommunen har også egen bedriftshelsetjeneste som kan benyttes ved helseutfordringer som krever tilpassinger på arbeidsplassen.  

Legesenteret beregner 12 konsultasjoner pr fraværsdag, som må flyttes eller dekkes inn av andre kolleger eller legevakten ved sykdom eller fravær.  Om det uforutsett må flyttes mer enn 100 konsultasjoner innen avtaleperioden, meldes fraværet inn til kommunens koordinator for vurdering av støttende tiltak ovenfor lege og legesenter.  Legen må vise samarbeidsvilje for tilrettelegging av videre praksis på legesenteret til tross for fravær.   

Ved barns sykdom er det ønskelig at disse bringes med på arbeidsplassen og bruker vårt aktivitetsrom med tilpassede aktiviteter, slik at legen kan være på jobb og samtidig ha normalt tilsyn med barnet.  

Ved flytting av mer enn 100 pasientkonsultasjoner som følge av fravær som følge av sykdom hos eget barn meldes dette inn til kommunens koordinator.  Legen må vise samarbeidsvilje for tilrettelegging av videre praksis på legesenteret til tross for fravær. 

 

 § 4 Arbeids- og hviletider / rammer for arbeidsbelastning.  

Den ordinære arbeidstid er 8 timer fra 0800 til 1530. Lørdag og søndag er fridager.  Det arbeides ikke på helgedager.  

Bruk av hjemmekontor holdes hovedsakelig til etter kontortider knyttet til fysisk kontor som legen disponerer.  

I sommertiden fra 23 juni til 17 august er arbeidstiden fra 0800 til 1500.  

Lege som har mellom 1125 og 1400 fastlegepasienter har pliktig 4 dagers arbeidsuke. 

Lege med 750- 1124  pasienter har pliktig 3 dagers arbeidsuke.  

Lege kan ikke uten avtale disponere sitt kontor utover fire arbeidsdager pr uke.  

Lege kan ikke øke listen til over 1 500 pasienter. 

Lege med vikar på listen kan ikke øke listestørrelsen uten godkjenning fra praksisutleier – administrerende leder.  

Lege med dele liste kan ikke øke listestørrelsen i henhold til rammeavtalene.  

 

§ 5 Ferie 

Ferien ordnes etter rammeavtaler for fastleger og kollegialt etter intern rangordning.  Ferien skal samordnes i forhold til tilstrekkelig legedekning ved legesenteret og fordeles av kontorleder ved senteret.  Ferieønsker må meldes inn når det blir oppfordret til det av kontorleder for å sikre rettferdig fordeling og senest tre uker etter angitt oppfordring.   Ved for sent innmeldt ferieønske vil ferieønsket tidsrom kunne bli nedprioritert i forhold til andre kollegers ønsker.  

§ 6 Utbetaling av lønninger/basistilskudd 

Skjer etter nærmere avtale med kommunens koordinator og er legesenteret uvedkommende. 

 

§ 7 Alminnelig orden 

Enhver lege må møte punktlig fram til avtalte konsultasjoner og må ikke forlate konsultasjonene uten begrunnelse. FASTLEGE som er forhindret fra å møte fram til arbeidet, skal snarest mulig før oppsatte pasientkonsultasjoner, melde fra til legesenteret om forfallet og grunnen til dette. 

Alt inventar, materialer, laboratorieutstyr, digitalt verktøy etc. må behandles forsiktig. Skjødesløshet kan medføre erstatningsansvar.  

LEGEN   må rette seg etter bestemmelser og pålegg som de offentlige myndigheter har gitt for å trygge liv, helbred og eiendom, og bruke det verneutstyr som stilles til disposisjon.  I dette gjelder helsepersonell-loven om at fastlegearbeidet skal utføres uten tidsopphold eller unødvendig utgift for pasienter, kommune, nav eller legesenter.  Arbeidet skal være faglig forsvarlig og ytes omsorgsfullt.  Ved antatte brudd på lover og regler plikter administrerende leder å gjøre legen oppmerksom på dette og rette oppmerksomheten på dette arbeidsreglementet.  

LEGEN   må vise den ytterste forsiktighet ved behandling av ild, lys og ildsfarlige saker. 

LEGEN   må ikke vise seg beruset under arbeidet eller innen arbeidsområdet eller der nyte rusmidler i arbeidstiden.

Det er forbud for Legen   mot røyking i arbeidstiden og i lokalene eller i umiddelbar nærhet til legesenteret.  Det er små forhold på arbeidsplassen og legen må utvise forsiktighet mtp på privat bruk av sjenerende næringsmidler, parfyme, eller sterkt luktende utstyr/klær som skal medbringes i samme garderobe som kolleger.  

LEGEN   må oppføre seg omsorgsfullt, sømmelig og høflig mot dem som han får med å gjøre under arbeidet inkludert personal, kollegaer og pasienter.  

LEGEN   må ikke uten tillatelse gi uvedkommende adgang til legesenteret.  

LEGEN   er forpliktet til å bevare taushet om produksjonshemmeligheter, anbud, kalkyler og lignende bedriftsanliggender som vedkommende får kjennskap til under sitt arbeid i bedriften. 

LEGEN   plikter å overholde lov om helsepersonell og generell taushetsplikt i forhold til pasientbehandling. LEGEN   må separat undertegne egen databehandleravtale for behandling av personopplysninger.  Legen   gjøres særlig oppmerksom på datatilsynets uavhengige rolle ved behandling av personopplysninger og adgang til å gi legen eller legesenteret pengebot for mislighold. 

Det vises til at enhver som deltar i pasientbehandling og kommunikasjon, har et eget og særlig ansvar i henhold til lov og forskrifter.  LEGEN   må sette seg inn i aktuelle lover og regler som finnes i legesenterets internkontroll system som naturlig hører til som del av reglementet på legesenteret.  

§ 8 Særskilt om forholdet til kolleger  

Legen plikter å behandle kolleger med respekt. Legesenteret er en småbedrift som er sårbar for enkeltpersoners atferd og handlinger og legen skal ta hensyn til at kollegers drift kan bli påvirket av egne handlinger og unngå dette, men søke samarbeid og tilrettelegging. Legen er underlagt kollegial fraværsdekning i henhold til avtalen med kommunen.   

Legen må derfor uten opphold gi beskjed til administrerende leder om forhold ved egen drift som kan berøre kollegers drift av egen praksis, det være seg for eksempel ferie, fravær, sykdom, kurs, permisjoner, økonomiske disposisjoner, kontrakter, fremleie, vikar, personlig forhold som kan få betydning for drift ol.    

Forhold som direkte vil påvirke drift av senteret skal være klarert av administrerende leder, kolleger eller kontorleder.  

Forhold hos kolleger som er egnet til å være til skade for pasienter er meldepliktig til administrativ leder og alle kolleger plikter så tidlig som mulig å gjøre hverandre oppmerksomme på slike forhold.  Dette følger av helsepersonelloven:  “Helsepersonell skal av eget tiltak gi tilsynsmyndighetene informasjon om forhold som kan medføre fare for pasienters eller brukeres sikkerhet.”   

§ 9 Databehandling  

Legen må signere og følge databehandlingsavtalen og sørge for journaler som er oppdaterte og ajourførte  mtp  medikamentlister, epikriser, prøvesvar og journalnotater mv.   Legen må ikke åpne privat mail på legesenterets datamaskiner eller klikke på linker som åpenbart setter datasikkerheten i fare ved legesenteret.   

Legen skal være særlig oppmerksom på bruk av internett ved søk på nettsider utenfor normal søkeaktivitet.   Legen må være aktsom med tanke på dataangrep kan forekomme mot legesenteret gjennom aktivitet som legen gjør i løpet av dagen på legesenterets intranett og fellesnett.   Ingen fremmede kilder som usb disker, cd rom, eksterne harddisker må tilkoples legesenterets Pcèr.   Ingen leger må laste ned ekstern programvare.   Alle slike nedlastninger skal gjøres av administrator.   

 

§ 10 Avskjed/oppsigelse av kontrakt med lesesenteret 

Administrerende leder kan uten oppsigelsesfrist melde avskjed og avbrudd av praksisleiekontrakt dersom LEGEN   har gjort seg skyldig i grovt pliktbrudd eller annet vesentlig mislighold av arbeidsavtalen, så som hvis LEGEN: 

1.         Mister sin autorisasjon. 

2.        gjentatte ganger og tross mottatt 3 anmodninger unnlater følge dette arbeidsreglementet. 

3.        møter beruset fram til arbeidet eller nyter/bruker rusmidler på arbeidsstedet, 

4.        gjentatte ganger forstyrrer ordenen på arbeidsstedet, 

5.        forgår seg grovt eller gjentatte ganger på en måte som kan føre med seg fare for folks liv og helbred eller for større ødelegging av eller skade på gods. 

Som saklig grunn for å avslutte praksisavtaleforholdet med legen som har inngått avtale med legesenteret regnes også vesentlig brudd på lover, forskrifter og bestemmelser relatert til drift av praksis, - alvorlige forhold hos legen som er egnet til å svekke tilliten til helsevesenet, - mislighold av avtaleforholdet, manglende samarbeidsvilje med kolleger/ administrasjon/ kontorleder og manglende vilje til å rette seg etter dette reglementet.     

Før avskjed finner sted skal administrerende leder konferere med de øvrige fastleger knyttet til kontoret og kommunens koordinator med mindre arbeidstakeren selv ikke ønsker dette.  Det skal være gitt tid og rom til å rette opp de ureglementerte forholdene slik at godt samarbeid kan gjenopprettes. 

Melding om avskjed skal gis muntlig med henvisning til punkt i reglementet som er brutt.   Avskjed kan innebære avskjed på dagen (pkt3-5) eller som hovedregel manglende ny kontraktsinngåelse ved 2 års avtaleslutt.   

Grunnen til avskjeden gis skriftlig når LEGEN  ønsker det. 

 

-----------

se også:  Veileder for drift av praksis https://www.legeforeningen.no/contentassets/e1b02083342d4b84ace31451af43c4d4/veileder-naringsdrivende-leger.pdf