Driftsrapport for 2022: Mål om pasientlogistikk

En dynamisk logistikk modell med fokus på effektivitet, pasienttilfredshet og økonomisk stabilitet


Drift av Legesenteret 

Bakgrunn 

Legesenteret, beliggende i Kristiansand, fungerer som en sentral hub for medisinske tjenester for byens innbyggere. Som det største legesenteret i Kristiansand by, er det av stor betydning at vi opprettholder en effektiv, sikker og økonomisk bærekraftig drift. Denne rapporten gir en oversikt over sentrale datakategorier som bidrar til vår drift. 

Pasientdata 

Vårt senter betjener en pasientbase på 8.500 individer, støttet av seks fastleger, en turnuskandidat, 2 leger i spesialisering og 6 hjelpepersonell. Med omtrent 1400 pasienter tilknyttet hver lege, er det i gjennomsnitt 1700 pasienter per helsepersonell pr dag på jobb. Vi har en hjelpepersonell faktor så lav som 0,7 pr lege i det daglig arbeidet. Årlig håndterer vi rundt 23.000 konsultasjoner. Til tross for det høye volumet av pasienter, har vi opprettholdt en svært lav "no-show" rate, takket være vår logistikk rundt timebestillinger. Videre, som det største legesenteret i byen, nyter vi stor pasienttilfredshet, bekreftet av vår evne til å tilby raske tjenester, inkludert same-dag avtaler. 

Kliniske data 

Den rådende trenden i diagnose er tilstander knyttet til tretthet, slitenhet og søvnforstyrrelser. Til tross for den vedvarende trenden, har vi klart å opprettholde en rask responstid, noe som sikrer konsekvent gode behandlingsresultater. Vårt vaksinasjonsprogram har også vært robust, med fokus på influensa og lungebetennelse, spesielt for pasienter med KOLS. I tillegg gir vårt laboratorium pasienter muligheten til å se sine resultater online, bare 2-5 dager etter prøvetaking. 

Økonomiske data 

Lønnsutgiftene våre er balansert med inntektene fra legenes basistilskudd, noe som sikrer økonomisk stabilitet. Selv om den gjennomsnittlige inntekten per pasientbesøk kan variere blant leger, har vi klart å opprettholde en robust økonomisk buffer som kan støtte senterets drift i minst seks måneder uten inntekt. 

Operasjonelle data 

Vårt senter har perfeksjonert sin logistikk for å sikre minimal ventetid for pasienter, både for kliniske tjenester og laboratoriebesøk. Til tross for individuelle preferanser blant leger, streber vi etter å opprettholde en gjennomsnittlig konsultasjonstid mellom 10 og 30 minutter. Med tanke på vårt pasientvolum, er senteret fullt utnyttet, med alle tilgjengelige rom i bruk. 

Personelldata 

Det er verdt å merke seg at vi har opprettholdt et null sykefravær blant vårt team i 2022. Videre, mens alle våre leger er i spesialisering, har vårt hjelpepersonell også engasjert seg i kontinuerlig opplæring, noe som forbedrer pasientpleien. Vårt høye kompetansenivå med 3 sykepleiere, en diabetesveileder og helsesekretær med helsekoordiantorutdannelse,  er avgjørende for tjenestene at tjenestene leveres sømløst. 

Forsyningsdata 

Med daglige leveranser fra vår grossist, sikrer vi at alle rom er utstyrt med nødvendige forsyninger. Dette sikrer kontinuerlig drift uten avbrudd. 

Sikkerhets- og kvalitetsdata 

Vårt senter har en proaktiv tilnærming til rapportering av hendelser og retter seg etter kliniske retningslinjer. Ukentlige møter sikrer at vi umiddelbart håndterer uønskede hendelser og gjør nødvendige justeringer. Vi bruke blant annet Trinnvis interkontroll system i daglig overvåking av driften. 

Oppsummering 

Sørlandsparken Legesenter i Kristiansand har klart å opprettholde en høy standard for pasientbehandling  samtidig som det sikrer effektivitet og økonomisk stabilitet. Vi er forpliktet til å kontinuerlig forbedre våre tjenester og ser frem til fortsatt støtte fra kommunen i våre fremtidige bestrebelser.