Virksomhetens organisering
Vår organisering og lokaler legger til rette for best mulig logistikk og pasientflyt.
Sørlandsparken Legesenter: Organisasjon og Fysiske Forhold
1. Fysiske forhold:
Sørlandsparken Legesenter, en strategisk beliggende medisinsk institusjon, er plassert kun 7 km unna hovedsykehuset. Dets 300 kvadratmeter lokaler gir det muligheten til å tilby en rekke tjenester på ett sted.
Lokaler: Det rause arealet inkluderer 6 spesialdesignede legekontorer og 2 sykepleier kontorer, tilrettelagt for å gi pasientene den beste omsorgen. En komfortabel kantine tilbyr et avslappende sted for personalet å ta pauser og forfriske seg. For ytterligere komfort finnes det separate garderober for herrer og damer, begge med dusjfasiliteter.
Laboratorier: Vårt senter er også stolt av å huse 4 avanserte laboratorieområder. Disse inkluderer fasiliteter for EKG-testing, spirometri, blodprøvetaking og en dedikert analysestasjon.
Resepsjon: Ved ankomst vil pasientene bli møtt i vår velutstyrte resepsjon, som inkluderer både en luke for mottak av pasienter og en separat telefonresepsjon for dem som foretrekker å avtale besøk eller søke informasjon via telefonen.
Tekniske Fasiliteter: Det finnes et dedikert IT-serverrom som sikrer at vårt teknologiske system er upåklagelig og sikkert.
Venterom: Vi har designet flere venteromsområder for å skape en behagelig atmosfære for pasientene. Dette inkluderer et område spesielt for de som venter på labbresultater, to separate legeventeområder og et område ved mottaksluken.
Tillegg: For ytterligere bekvemmelighet for våre besøkende har vi også inkludert et toalett som er tilgjengelig for funksjonshemmede og de med spedbarn. Senteret tilbyr også gratis parkering. Dets beliggenhet i første etasje sikrer enkel tilgang, og en egen inngang for ambulanser sørger for umiddelbar medisinsk intervensjon ved nødsituasjoner.
2. Organisasjon:
Legesenteret har en struktur som maksimerer effektivitet og pasientomsorg.
Sørlandsparken legesenter opererer i dag som et aksjeselskap, dedikert til drift av en fullverdig fastlegetjeneste. Som en moderne virksomhet leier fastlegene lokaler og personell fra aksjeselskapet, slik at de effektivt kan oppfylle sine forpliktelser overfor kommunen.
Administrativ Leder: På toppen av vår organisasjonsstruktur er den administrative lederen, som overvåker alle operasjoner og sikrer at senteret fungerer smidig.
Har ansvar for fremtidsrettet planlegging, inkludert tilpasning til endringer i befolkningens behov. Ansvarlig for implementering av nye teknologier og metoder for økt effektivitet. Sikrer kvalitet i tjenestene og styrer samarbeid med eksterne tjenester. Fungerer som primært kontaktpunkt for kommunen vedrørende eventuelle tjenesteendringer og overholdelse av kommunale helsetjenestelover.
Kontorleder: Under administrativ leder er kontorlederen, som håndterer en kohort av medisinsk personell, inkludert leger, sykepleiere, koordinatorer og sekretærer. Ansvarlig for personalet og deres kompetanseutvikling for å imøtekomme voksende behov innen helse. Samarbeider tett med administrerende leder for effektiv drift.
Team: Hver av våre medisinske fagfolk er del av et integrert team som arbeider sammen for å tjene pasienter. Pasientstrømmen håndteres smidig gjennom ulike kanaler - enten det er fra resepsjonens luke, via telefon, i venterommet, legerom, sykepleierom eller via vår spesialiserte diabetesveileder. Kontinuerlig kompetanseheving sikrer et høyt nivå av medisinsk praksis. Gode kommunikasjonskanaler etablert med omsorgsboliger, hjemmesykepleie, bofellesskap og kommunal administrasjon. Teamet består av 3 sykepleiere hvorav 2 med særskilt erfaring og en med særlig utdannelse og kompetanse. Vi har 2 helsesekretærer hvor begge har spesialerfaring og utdannelse innen diabetes og helse koordinering. Vi har også en merkantil sekretær som også bidrar til laboratoriearbeid
Fastleger: Fokusert på klinisk arbeid, frigjort fra administrative oppgaver takket være virksomhetens støttestruktur. Jobber tverrfaglig og delegerer ikke-kliniske oppgaver til kvalifisert personell.
3. Økonomi:
Gjennom partnerskapet med kommunen opprettholder vi en robust økonomisk styring. Dette gir oss fleksibilitet til å tilpasse helsetilbudet raskt basert på befolkningens behov.
4.Kvalitetsutvikling
Vi opprettholder en proaktiv tilnærming til klager, med de fleste løst internt uten ekstern eskalering. Læringsmoment fra klager integreres for kontinuerlig forbedring. Vår kvalitetsutvikling går sammen med Innovasjon med fokus på tekniske hjelpemidler og pasientlogistikk og utviklingen av kompetanse hos våre medarbeidere.
5. Mål:
Ved Sørlandsparken Legesenter streber vi kontinuerlig etter å forbedre og optimalisere vår organisasjonsstruktur og fasiliteter. Målet vårt er å demonstrere en forpliktelse til å levere helsetjenester av høyeste kvalitet for innbyggerne i Sørlandsparken og nærliggende områder. Vi erkjenner og setter høyt viktigheten av å yte presis og kvalitetssikret helsehjelp i de kritiske øyeblikkene når våre pasienter trenger det mest. Gjennom et konstant fokus på logistikk og forbedring, sammen med dedikasjon fra vårt team av medarbeidere og fastleger, jobber vi utrettelig for å sikre behandling og omsorg som er både forståelig og uten kompromiss på sikkerhet.